miércoles, 30 de mayo de 2007

WEBQUEST, informació útil per a tots i totes i a més molt interessant.
“La WEBQUEST és una proposta didàctica basada en la recerca d’informació a Internet i en la elaboració, mitjançant la interacció entre els alumnes, d’algun producte que impliqui activitats cognitives d’ordre superior (anàlisi, síntesi, valoració, etc.).

Generalment, es tracta d’una pàgina que proposa una història suggerent als participants per tal que aconsegueixin una sèrie d’informacions en unes pàgines d’Internet concretes, extraient les seves conclusions a partir del treball cooperatiu. Els objectius són combinar els continguts curriculars amb l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació a l’aula, en un aprenentatge de descobriment guiat.

Les webquest es basen en el constructivisme, és a dir, en que els alumnes construeixin el seu propi coneixement a partir dels coneixements propis previs. Van ser ideades per en Bernie Dodge l’any 1995 amb l'ajut d'en Tom March en el desenvolupament pràctic. Moltes de les webquests es creen a partir de generadors si els professors no saben programació.
És una unitat didàctica que planteja als alumnes una feina o resolució d'un problema i un procés de treball col·laboratiu basat principalment en recursos existents a internet. És una activitat de cerca guiada en la xarxa.

Estructura bàsica d’una webquest

Introducció: orienta els alumnes i capta el seu interès, situant-los en una història o problema a resoldre. La introducció deu ser clara i motivadora amb la finalitat de presentar la webquest: el tema sobre el que es treballarà, l’escenari inicial, el plantejament de preguntes, problemes o reptes a resoldre,etc.

Tasca: En aquest apartat es proporciona a l’alumne una clara descripció del que haurà de fer en finalitzar la webquest així com el nombre de persones que compondran el grup de treball, els papers que hauran d’adoptar els components. La classificació de les tasques són:

De repetició, de recopilació, de misteri,de periodisme, de disseny, de creació, de consens, de persuasió, d'autoconeixement, analítica, de judici, científica.

Procés: explica les estratègies que els estudiants han d’utilitzar per a dur a terme la tasca pas per pas. L'explicació de tot el procés ha de ser curta i precisa, però també detallada.

Recursos: llocs d’Internet que els alumnes utilitzaran per a realitzar la tasca.

Avaluació: En aquest apartat s’indica com avaluar el treball realitzat. Per a ell es detallen els criteris d’avaluació en què es basa aquesta avaluació. Depenent del nivell dels alumnes i del tipus d’activitat, es fa una descripció d’allò que es va a avaluar i de com es farà.

Conclusió: Resumeix l’activitat i anima als estudiants per a que reflexionin sobre el seu procés i resultats.

Orientacions per al professor: És l’únic apartat dirigit al professor. En ell s'inclou els conceptes, objectius i continguts per a ajudar el professor a posar en pràctica aquest recurs d'Internet.

Possibilitats educatives

-Suposa una forma d'utilitzar didacticament Internet
-Centrem l'activitat en l'ús de l'informació obtinguda en Internet(per analitzar, sintetitzar,comparar, etc.) més que en la recerca. D'aquesta manera els alumnes poden saber on trobar la informació i evitem que es puga perdre.
-L'alumne treballa autonomament construint el coneixement. El docent orienta tot el procés.
-Sols plantejar-se per a treballar en grup i assignant a cada alumne un rol.
-Fomenta les competències derivades de l'ús d'Internet ja que els alumnes naveguen per la xarxa realitzant les activitats.
-Són relativament senzilles de planificar pel mestre, motivadores pels alumnes i fàcils d'adaptar a les necessitats de l'aula.

És molt interessant aquesta forma de ensenyament, ja que a més d'introduir-los al món de les noves tecnologies, aprenen fomentant el seu interès, ja que és una manera molt didàctica i divertida d'aprendre conceptes, es motiva per investigar per ells mateixos.
El mestre, a la mateixa vegada, ensenya al xiquet d'una manera significativa i és una forma interessant perquè el xiquet s'adone dels seus coneixements, ja que es fa una autoavaluació final.

Habilitats cognitives de les WQ's:

- Permet que l'alumne elaborar els seus propis coneixements. - Promou l’aprenentatge centrat en l’alumne. - Posa en marxa processos de reflexió, anàlisis, síntesis i avaluació. - Fomenta la integració amb el medi. - Implica la col·laboració i cooperació entre els alumnes

Altres recursos similars

Hi ha una aplicació similar però molt més senzilla, anomenada Cacera del Tresor, que a partir del plantejament inicial de les webquest, proposa una sèrie de preguntes als alumnes i els dóna les adreces en la xarxa on poden aconseguir les respostes. Per arrodonir (i acabar) la feina, es planteja una “gran pregunta” que els alumnes han de provar de resoldre en grup, a partir de la informació de les qüestions anteriors, fent-los reflexionar i comentar entre ells per aconseguir una resposta en comú.

Diferències i semblances entre la cacera del tresor i la webquest

Diferències: En la webquest l'estructura està predeterminada i en la cacera del tresor no. L'aprenentatge és guiat en la webquest i en la cacera del tresor es llança una pregunta i el xiquet ha de trobar-la per sí mateix.

Semblances: Totes dues utilitzen les noves tecnologies per arribar als xiquets. A més a més, utilitzen enllaços per a trobar informació. També integren el que han après durant la recerca.
Cacera del tresor: És una activitat didàctica que poden utilitzar els docents, on llancen preguntes als xiquets a classe i donen una llista de pàgines web on trobaran les respostes. Algunes com a avaluació final inclouen una "Gran Pregunta" per vore si l'han entés. Amb la cacera del tresor apropen als xiquets al món d'internet. La seua estructura és introducció, preguntes i "la Gran Pregunta"”.

No hay comentarios: