sábado, 5 de mayo de 2007

SOFTWARE LLIURE EN EDUCACIÓ

Per poder fer una crítica constructiva, reflexionar i opinar respecte del software lliure, cal tenir clars molts conceptes, que tot seguit explicaré a grans trets, ja que jo els desconec i pot ser molta gent també.

De manera que, per software entenem tant el sistema operatiu com les aplicacions que utilitzem els usuaris. I, per software lliure la llibertat d’expressió en eixe sistema operatiu i en les aplicacions que els usuaris fan d’aquest.

Ara bé, hi ha molta confusió quant a l’essència del Software lliure, ja que molta gent associa aquest concepte al de gratuïtat, per la traducció de l’anglès Free Software, i no és així. La característica definitòria del software lliure és la llibertat, llibertat d’expressió, característica que per contra no posseeix el software privat ja que en aquest l’usuari paga per utilitzar el programa amb nombroses limitacions, sense arribar a ser mai el propietari d’aquest.

Pel que fa a les afirmacions de Stallman (un gran defensor del software lliure en l’educació) al vídeo, hi ha quatre raons per les que hem d’utilitzar software lliure a l’escola:

- La més superficial: per a economitzar diners.

- Per a formar adults acostumats a l’ús de software lliure, i construir així un camí cap a la independència.
- Per formar programadors: quan es desperta l’interès dels estudiantes per programar o simplement per saber més, el professor pot dir “no sé cóm funciona”, però si els nens tenen molt d’interès poden mirar les fonts del software lliure i convertir-se a llarg termini en bons programadors.
- La raó més profunda és per a formar ciutadans. Las escoles deuen ensenyar no només dades sinó també l’esperit de bona voluntat.


El software lliure és un gran potencial del que podem traure gran rendiment, sobretot a les escoles. Però en canvi el sistema educatiu no li ha donat massa importància i la seua utilització és mínima. Així que jo, al igual que Riina Vuorikari, pense que no s’han explotat al màxim les potencialitats que ofereix el software lliure en l’educació. Hi ha moltes raons per les que s’ha d’utilitzar software lliure en educació, i entre elles jo destaque aquestes:

- Gran qualitat, ja que està fer per una immensa quantitat de participants.
- Cost reduït, perquè l’objectiu no és traure profit econòmic.
- Superioritat ètica, ja que en ell es promouen valors com solidaritat, cooperació, igualtat, llibertat de pensament i expressió, benefici col·lectiu i no individual (abusos), democràcia, ...

Encara que ha quedat clara la meua posició davant d’aquest tema, cal dir que després de llegir l’article “Software libre en educación infantil y primaria” he hagut de reflexionar sobre molts aspectes que té el software lliure i que mai m’havia plantejat. Després de llegir-lo m’he adonat que la utilització del software lliure té una importància enorme, que les conseqüències d’utilitzar un tipus de software o un altre no s’acaben en el moment de la tria, sinó que l’elecció porta en si uns valors intrínsecs que hem de tenir en compte, sobretot si la seua utilització s’ha de fer en una escola. La meua experiència amb el software lliure, tant d’alumna com de futura docent, és quasi nul·la; en comptades ocasions he utilitzat el software lliure, però després de llegir l’article i vore el vídeo estic convençuda que el gastaré molt més, fins deixar d’utilitzar el privat per passar-me a aquest, perquè les raons m’han convençut

Crec que no cal més preàmbul, per tenir clara la superioritat del software lliure envers del privat. Només cal llegir aquesta darrera frase per verificar la importància, si a algú encara li quedaven dubtes, de l’utilització del software lliure en educació, “
Una sociedad libre necesita una escuela libre y una escuela libre necesita software libre”.

No hay comentarios: